Πέρασε από τη Βουλή κατά πλειοψηφία το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, όπου μεταξύ άλλων ζητημάτων, επισημοποιείται και τυπικά η (επαν)ενεργοποιήση του Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, όπου θα εισάγονται οι μαθητές από τη μειονότητα ενώ θα μπορούν να επιλέγουν τη μειονοτική εκπαίδευση ως κατεύθυνση στο πτυχίο του Παιδαγωγικού. 

Υπέρ ΣΥΡΙΖΑ-ΔΗΣΥ-ΚΚΕ-ΑΝΕΛ-Ποτάμι – Αντιδράσεις για το ΔΠΘ

Επί της αρχής το Νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από το ΣΥΡΙΖΑ, τους ΑΝΕΛ και την Ένωση Κεντρώων ενώ παρών ψήφισαν Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι. Επί του άρθρου 14 που αφορά στη μειονοτική εκπαίδευση υπερψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΣΥ, ΚΚΕ, ΑΝΕΛ, Ποτάμι ενώ καταψήφισαν τα υπόλοιπα κόμματα.

Για το θέμα της ενεργοποίησης της κατεύθυνσης μειονοτικής εκπαίδευσης στο ΑΠΘ υπάρχουν τοπικές αντιδράσεις καθώς και ο Πρύτανης του ΔΠΘ Αθανάσιος Καραμπίνης αλλά και ο Δήμαρχος της Αλεξανδρούπολης θεωρούν ότι υποβαθμίζει το υπό ίδρυση (με νόμο του 2014) διδασκαλείο στο Παιδαγωγικό Τμήμα του ΔΠΘ, στην Αλεξ/πολη, που θα περιοριστεί στην εξοιμοίωση των πτυχίων της πρώην ΕΠΑΘ και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Αρνητικά για τη ρύθμιση αναφέρθηκε κατά την ομιλία του και ο βουλευτής Έβρου της ΝΔ Αναστάσιος Δημοσχάκης.

Ομιλία Ζεϊμπέκ και κριτική στο Νόμο του 2014

Αναφερόμενος στην ίδρυση του Τομέα Μειονοτικής Κατεύθυνσης – που λειτουργεί άτυπα ήδη από το 2011- τοποθετήθηκε ο βουλευτής Ξάνθης Χουσεΐν Ζεϊμπέκ, ο οποίος αναφέρθηκε στον αρνητικό ρόλο που διαδραμάτισε στο παρελθόν η ΕΠΑΘ και κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση για τη νομοθέτηση του Διδασκαλείου με τρόπο που να αποτελεί “αντικίνητρο” -οπως το χαρακτήρισε- για τους δασκάλους της μειονοτικής εκπαίδευσης καθώς απαιτούσε επιπλέον δίχρονη εκπαίδευση μετά το πτυχίο της Παιδαγωγικής.

Χαρακτήρισε την ίδρυση του τομέα, που αποτελεί πάγιο αίτημα της μειονότητας, τομή για τη μειονοτική εκπαίδευση που θα δημιουργήσει εκπαιδευτικούς υψηλής επάρκειας τόσο στην ελληνική όσο και στην τουρκική γλώσσα, οι οποίοι θα αποτελέσουν μοχλούς της αναβάθμισης της δίγλωσσης εκπαίδευσης στη Θράκη ενώ η πολιτική αυτή είναι πολυετής θέση του κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ.

Παρέμβαση Γιαννακίδη στην Ολομέλεια

Στη συνεδρίαση τοποθετήθηκε και ο Βουλευτής Ξάνθης Στάθης Γιαννακίδης που μίλησε για τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τη μειονοτική εκπαίδευση που ακολουθεί η συγκεκριμένη ρύθμιση, την οποία χαρακτήρισε στοχευμένη να εμβαθύνει στην ποιοτική αναβάθμιση της μειονοτικής εκπαίδευσης. Όπως ανέφερε, οι προηγούμενες κυβερνήσεις αδιαφόρησαν για τη νομοθετική θωράκιση και στελέχωση του τμήματος παρότι το Παιδαγωγικό Τμήμα επανήλθε πολλές φορές στο αίτημά του και ενώ κάθε χρόνο προβλεπόταν ο επιπλέον αριθμός εισακτέων από το 2011 μέχρι το 2016.

Άσκησε κριτική στο νόμο του 2014 για τα επιπλέον 2 χρόνια εκπαίδευσης που λειτουργούσε αποτρεπτικά για τον κλάδο ΠΕ 73 και τα προβλήματα ιστοτιμίας, προσθέτοντας ότι τα αδιέξοδα αυτά – που δημιούργησαν τριγμούς και στο κόμμα του ΠΑΣΟΚ όπως υποστήριξε – αντιμετωπίζει ολοκληρωμένα ο νέος νόμος, μετά την πρώτη παρέμβαση που έγινε με την Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε το Δεκέμβριο του 2016.

Εξάλλου τόνισε ότι η Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών της μειονότητας αποκτά δύο πυλώνες, το ΑΠΘ αλλά και το ΔΠΘ και τόνισε ιδιαίτερα ότι οι απόφοιτοι του ΑΠΘ θα έχουν όλες τις δυνατότητες πρόσβασης που έχουν οι εκπαίδευτικοί της δημοτικής εκπαίδευσης ενώ όταν έχουν αποφοιτήσει από τη σχετική κατεύθυνση θα έχουν τη δυνατότητα να εγγράφονται στον κλάδο ΠΕ 73.

Δεκτή η τροπολογία για το Διδασκαλείο της Αλεξανδρούπολης

Για το θέμα αυτό του διδασκαλείου και της διασφάλισης της λειτουργίας του στην επιμόρφωση κατατέθηκε και σχετική τροπολογία από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ενώ σχολιάζοντας από το βήμα ο Χ. Ζεϊμπέκ σημείωσε ότι εναπόκειται για στο Δημοκρίτειο να καταθέσει σχετική αίτηση προς το Υπουργείο Παιδείας για να διαδραματίσει αυτό το ρόλο, που διατηρεί νομοθετικά.

Από την πλευρά του ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρογλου έκανε δεκτή την τροπολογία καθώς, όπως είπε,  κινείται στο πνεύμα και την κατεύθυνση που εξήγησαν στη Βουλή οι κυβερνητικοί βουλευτές της περιοχής και υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία.

Η ομιλία Ζεϊμπέκ στη Βουλή για το Νομοσχέδιο

Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για το σ/ν για το ΚΠΓ και άλλες διατάξεις 9/2/2017

Τα ζητήματα της Παιδείας απασχολούν καθημερινά την πολιτική ζωή της χώρας. Η Παιδεία και το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελούν τον πυλώνα που διαμορφώνει την κοινωνία μας.

Με το παρόν νομοσχέδιο ρυθμίζονται κυρίως θέματα διαδικαστικά, τα οποία όμως έχουν την δική τους αξία και βάζουν το δικό μας πρόταγμα.

Για παράδειγμα, το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας το οποίο λειτουργεί με επιτυχία όλα αυτά τα χρόνια και είναι αναγνωρισμένο πτυχίο με την ευθύνη του κράτους, είναι η εναλλακτική λύση για όλους όσους δεν παίρνουν πτυχίο ξένης γλώσσας από τους φορείς των ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα.  Η προσπάθεια που γίνεται για την αναβάθμιση του και μέσω των ηλεκτρονικών εξετάσεων και της μείωσης του κόστους  λύνει προβλήματα οικονομικής φύσης για να καλύπτει όλες τις κοινωνικές ομάδες των μαθητών.

Όσον αφορά, τις ρυθμίσεις για την ειδική αγωγή, αξίζει αρχικά να αναφέρω ότι φέτος, για πρώτη φορά ιδρύθηκαν 23 νέα Σχολεία Ειδικής Αγωγής και 12 νέες λυκειακές τάξεις σε Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Ενώ πάνω από 10.000 εκπαιδευτικοί προσλήφθηκαν για να στελεχώσουν τις δομές της Ειδικής Αγωγής και της παράλληλης στήριξης. Άρα, η κυβέρνηση προωθεί την ένταξη όλων των παιδιών στις μονάδες της Ειδικής Αγωγής. Η ειδική αγωγή είναι προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας και αυτό φαίνεται σε σύγκριση με τα δεδομένα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. 

Με την εισαγωγή του Ενιαίου Αριθμού Μαθητή ταυτοποιείται και παρακολουθείται η πορεία των μαθητών στα σχολικά έτη φοίτησης με στόχο τη μείωση της σχολικής διαρροής. Η σχολική διαρροή είναι ένα χρόνιο πρόβλημα της εκπαίδευσης, ένα πρόβλημα που το συναντάμε έντονα και στην Θράκη. Με στόχο την καθιέρωση της δωδεκάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, η σχολική διαρροή είναι μεγάλο πλήγμα για την περιοχή μας και μεγάλο εμπόδιο για την εκπαιδευτική αναβάθμιση της χώρας μας. 

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στο άρθρο 14, που αφορά την ίδρυση του Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Αν κοιτάξουμε την ιστορία της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στα μειονοτικά σχολεία, η κατάργηση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας της Θεσσαλονίκης με τον νόμο 3966 ικανοποίησε ένα χρόνιο αίτημα της μειονότητας και συνολικά της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η Ε.Π.Α.Θ που ιδρύθηκε από το καθεστώς της Χούντας κατά γενική ομολογία παρείχε χαμηλής ποιότητας εκπαίδευση, δεν ανταποκρινόταν στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και δεν εξασφάλιζε ισάξια εργασιακά δικαιώματα στους αποφοίτους της σε σχέση με τις υπόλοιπες ακαδημαϊκές σχολές.

Με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης, το πρόβλημα διαιωνίστηκε  και επιλέχθηκε η λύση του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος με τον νόμο 4310. Το Διδασκαλείο ήταν αντικίνητρο για τους εκπαιδευτικούς, αφού παρείχε επιπλέον διετή επιμόρφωση. Δηλαδή όσοι προορίζονταν να διδάξουν στα μειονοτικά σχολεία έπρεπε να σπουδάζουν για μία εξαετία και χωρίς να διασφαλίζεται η γλωσσική τους επάρκεια. Προφανώς, το Διδασκαλείο δεν ανταποκρινόταν στις ανάγκες του εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά ούτε και στις απαιτήσεις της μειονοτικής εκπαίδευσης.

Η ίδρυση, όμως,  του Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης είναι τομή για την εκπαίδευση των δασκάλων των μειονοτικών σχολείων. Και αποτελεί πάγιο αίτημα της μειονότητας για υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακή μόρφωση των δασκάλων, που θα στελεχώσουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα των μειονοτικών σχολείων. Θεωρούμε ότι η παροχή γενικού πτυχίου παιδαγωγικής δημοτικής εκπαίδευσης και, όχι ειδικού πτυχίου περιορισμένης αξίας αποτελεί σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση της μειονοτικής εκπαίδευσης, αλλά διασφαλίζει και την γλωσσική και γνωστική επάρκεια των εκπαιδευτικών στα ελληνικά και στα τούρκικα. Από την άλλη, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο αναλαμβάνει τόσο την εξομοίωση των αποφοίτων της ΕΠΑΘ, όσο και την επιμόρφωση και την στήριξη των εκπαιδευτικών και στα δύο προγράμματα των μειονοτικών σχολείων. Επομένως, εναπόκειται και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης να καταθέσει και την σχετική έκθεση προς το Υπουργείο Παιδείας.  

Βασική μας έγνοια είναι η αναβάθμιση της μειονοτικής εκπαίδευσης, και μέσω της σωστής εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα έχουν όλες τις απαραίτητες γνώσεις της παιδαγωγικής αλλά θα γνωρίζουν άριστα και τις δύο γλώσσες . Σίγουρα, τα προβλήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης είναι πολλά , αλλά ο Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης είναι ευκαιρία για να την αλλάξουμε και να την βελτιώσουμε. Να δημιουργήσουμε μια εκπαίδευση χωρίς τις στρεβλώσεις και τις αγκυλώσεις της πολιτικής, στο μέτρο της ισοπολιτείας και της ισονομίας. Με σεβασμό στα δικαιώματα, οραματιζόμαστε την βελτίωση της μειονοτικής εκπαίδευσης και στο ελληνόγλωσσο και στο τουρκόγλωσσο πρόγραμμα στα επίπεδα του δημοσίου σχολείου. Για εμάς η διγλωσσία είναι πλούτος και η άριστη γνώση και των δύο γλωσσών βοηθά στην ομαλή ενσωμάτωση της μειονότητας στο κοινωνικό σύνολο. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το εκπαιδευτικό μας σύστημα αλλάζει και βελτιώνεται για να παρέχει αναβαθμισμένη παιδεία. Η καθιέρωση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου, οι άμεσες προσλήψεις εκπαιδευτικών από την αρχή της σχολικής χρονιάς, η αναγνώριση της επιτυχίας των μαθητών μας στις Ολυμπιάδες της Ρομποτικής, όπου διέπρεψε και το 1ο ΓΕΛ Ξάνθης,  είναι μικρά αλλά σημαντικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Τέλος, να έχουμε στο νου μας ότι τις βελτιώσεις στην εκπαίδευση δεν πρέπει να τις φοβόμαστε, γιατί χτίζοντας μια καλύτερη εκπαίδευση, χτίζουμε το μέλλον των παιδιών μας.

Η παρέμβαση του Βουλευτή Ροδόπης Ιλχάν Αχμέτ για την τροπολογία του ΠΑΣΟΚ

“Σήμερα η κυβέρνηση αναγνωρίζει την μεγάλη μεταρρύθμιση που είχε γίνει με το νόμο 4310 του 2014 της προηγούμενης κυβέρνησης και αποτελούσε μια βάση για την μειονοτική εκπαίδευση. Και έρχεται με το άρθρο 14 να δημιουργήσει ένα τμήμα τουρκικών σπουδών. Καταρχήν αυτό είναι θετικό. Καμία αμφισβήτηση ότι όντως το διδασκαλείο δεν παρείχε εκείνες τις εγγυήσεις που χρειαζόταν.

Η φιλοσοφία του «4310» ήταν ότι ο μειονοτικός εκπαιδευτικός παίρνει ένα πτυχίο κατεύθυνσης δασκάλου και από εκεί και μετά, εφόσον θέλει να ακολουθήσει την οδό της μειονοτικής εκπαίδευσης, θα μπορέσει να κάνει μια ειδική μετεκπαίδευση, προκειμένου να το πράξει. Ο νόμος του 4310 στο άρθρο 67 παρ 4 το οποίο ισχύει και σήμερα λέει ότι ο μειονοτικός εκπαιδευτικός έχει την δυνατότητα να καταταγεί και στις δύο λίστες για τον διορισμό του. Και στα δημόσια σχολεία και στα μειονοτικά. Μήπως αυτή η δυνατότητα με τον παρόντα νόμο καταργείται; Αυτό θέλω να μας το ξεκαθαρίσετε. Αν συμβεί ο μειονοτικός δάσκαλος να μην μπορεί πλέον μνα διορίζεται στην δημόσια εκπαίδευση, έχουμε οπισθοδρόμηση, καθώς αφαιρείται ένα συνδικαλιστικό δικαίωμα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η διπλή δυνατότητα.

Εμείς προτείνουμε να δεχθείτε την τροπολογία μας ώστε αυτό να γίνει και εν τοις πράγμασι, νόμος τους κράτους.

Η μειονοτική εκπαίδευση είναι ένα δικαίωμα επιλογής. Αρά εμείς σαν πολιτεία πρέπει να σεβαστούμε αυτή την ιδιαιτερότητα και να ενισχύσουμε τον θεσμό της μειονοτικής εκπαίδευσης.  Με την ευκαιρία ήθελα να πω ότι το θέμα των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων των σχολείων χωρίς την απαραίτητη ομόφωνη συναίνεση της σχολικής εφορίας στα μειονοτικά σχολεία, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί σε καμία περίπτωση.

Θέλω να θίξω και το θέμα της προσχολικής αγωγής. Το παιδί της μειονότητας προκειμένου να κάνει τις επιλογές του ανάμεσα σε ελληνικό και μειονοτικό σχολείο, σε κάθε περίπτωση πρέπει να γνωρίζει ελληνικά. Αν δεν ξέρει ελληνικά, δεν μπορεί να προοδεύσει. Για να μάθει όμως καλύτερα ελληνικά πρέπει από το νηπιαγωγείο να του δώσουμε την δυνατότητα αυτή. Μπορούμε στα δημόσια νηπιαγωγεία να διορίσουμε με βάση μία θετική διάκριση υπέρ της μειονότητας, μειονοτικούς νηπιαγωγούς αποφοίτους ελληνικών πανεπιστημίων ώστε στηριζόμενοι και στην μητρική τους γλώσσα, να βοηθήσουν πλέον ενισχυτικά αυτά τα παιδιά να μάθουν και καλύτερα ελληνικά ώστε να είναι χρήσιμοι πολίτες, γιατί φεύγοντας από το σπίτι, ένα παιδί 3 -4 ετών δεν γνωρίζει καθόλου την ελληνική γλώσσα.”

Θα ήθελα να κάνετε δεκτή την τροπολογία ώστε να ψηφίσουμε θετικά αυτή τη νομοθετική σας πρωτοβουλία.         

Η ομιλία του βουλευτή Α. Δημοσχάκη

«Κύριε Υπουργέ, φέρνετε σήμερα στη Βουλή προς ψήφιση ένα σχέδιο νόμου με τη διαδικασία του επείγοντος για θέμα εκπαίδευσης τα οποία είναι σημαντικά και πολλά από αυτά θέλουν περαιτέρω διερεύνηση. Δηλώνετε υπέρμαχος του διαλόγου, παρ’ όλα αυτά, όμως, επιλέγετε να μας παρουσιάσετε ένα νομοσχέδιο -σκούπα που αφορά και τις τρείς βαθμίδες της εκπαίδευσης και αγγίζει πολλά βασικά θέματα του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτό σημαίνει, με απλά λόγια, ότι πολλά πεδία χρειάζονται ενδελεχή συζήτηση και όχι ένα πασάλειμμα ρυθμίσεων, όπως μας παρουσιάζετε.

Ίσως το μοναδικό θετικό σημείο του νομοσχεδίου είναι η απόφαση μετεγκατάστασης της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας στο Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος», έναν πραγματικό φάρο των Γραμμάτων και των Τεχνών που προσφέρει λάμψη πολιτισμού σε ένα ασφυκτικό κοινωνικό περιβάλλον. Αλήθεια, έχετε σχεδιάσει με ποιον τρόπο θα εκμεταλλευτεί το ελληνικό κράτος το απεριορίστου αρχιτεκτονικού κάλλους κτήριο της Πανεπιστημίου;

Γενικά θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς ότι το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, καθώς από τη μια υπάρχουν ρυθμίσεις που δεν παρουσιάζουν καμία μακροπρόθεσμη στόχευση, από την άλλη δεν έχουν εξεταστεί τυχόν επιπτώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις για δύο άρθρα προηγήθηκε δημόσια διαβούλευση, ενώ για το σύνολο των ρυθμίσεων δεν υπάρχει καμία κοστολόγηση.

Βέβαια, από το σχέδιο νόμου δεν λείπει και το αγαπημένο χόμπι της Κυβέρνησης, που έχει γίνει πλέον συνήθεια σε όλα τα νομοσχέδια και δεν είναι άλλο από τις φωτογραφικές ρυθμίσεις.

Μία από αυτές, δυστυχώς, αφορούν το άρθρο 14 με το οποίο ρυθμίζονται ζητήματα μειονοτικής εκπαίδευσης και όλη αυτή η σπουδή και η προσπάθεια να τεθεί στο περιθώριο το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης. Το ότι έχει επιλεγεί ο Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για τη μόρφωση των εκπαιδευτικών για τα μειονοτικά σχολεία, δεν είναι, κύριε Υπουργέ, και τόσο αθώο. Τι γραμμάτια ξεπληρώνετε; Ποια είναι η μελέτη; Παρακαλώ μπορείτε να την καταθέσετε στα Πρακτικά της Βουλής, για να δούμε πόσοι άνθρωποι δούλεψαν για αυτήν την απόφασή σας; Διότι με ντοκουμέντα θα πρέπει να το αποδείξετε αυτό, όχι επειδή το υπαγόρευσαν κάποιοι άλλοι, πέραν του Υπουργείου σας.

Στους πανεπιστημιακούς κύκλους κυκλοφορεί έντονα η φήμη ότι η φωτογραφική διάταξη προωθείται για παράγοντα που θέλει να διοριστεί στο Αριστοτέλειο, φυσικά έχοντας τα ανάλογα προσόντα. Τον γνωρίζετε; Εάν τον γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ, να μας το πείτε. Εάν δεν τον γνωρίζετε, ψάξτε τον, θα τον βρείτε. Εμείς δεν θα αφήσουμε να περάσει αυτό το άρθρο έτσι. Εάν δεν το αποσύρετε, θα φτάσουμε μέχρι και τη Δικαιοσύνη, καθώς θεωρούμε ότι το θέμα είναι σοβαρό αλλά και άδικο για την Αλεξανδρούπολη, τον Έβρο και για όλη τη Θράκη.

Επειδή, προφανώς, δεν ξέρετε πολλά πράγματα για το Διδασκαλείο της Αλεξανδρούπολης, θα ήθελα να σας ενημερώσω σχετικά. Δεν πρόκειται για μετεξέλιξη των γενικών διδασκαλείων, όπως διατείνονται ορισμένοι, τα οποία σταμάτησαν να λειτουργούν εδώ και μια πενταετία και απευθύνονταν στους εκπαιδευτικούς των δημοσίων σχολείων που επιθυμούσαν να μετεκπαιδευτούν.

Σύμφωνα με αιτιολογική έκθεση του Προεδρικού Διατάγματος -σχέδιο φυσικά- ίδρυσής του, το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών του Μειονοτικού Προγράμματος αποτελούσε έναν νέο θεσμό, καινούργιο θεσμό. Στόχευε στην εξειδίκευση αποφοίτων παιδαγωγικών τμημάτων στα σοβαρά και πολύπλοκα ζητήματα της εκπαίδευσης των παιδιών της μειονότητας στο δημοτικό σχολείο. Η λογική του Προεδρικού Διατάγματος ήταν ότι για να διδάξει κανείς σε σχολεία με ειδική σύνθεση, χρειάζεται ειδική εκπαίδευση. Αυτή η εκπαίδευση δεν μπορεί να καλυφθεί με μερικά μόνο μαθήματα κάποιου τομέα, όπως το προτεινόμενο άρθρο ορίζει.

Σε περίπτωση που δεν γνωρίζετε, το πρόγραμμα του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικού Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης συγκροτήθηκε από ομάδα επιστημόνων, από τρεις σχολές του Δημοκρίτειου. Επίσης, σχεδιάστηκε βάσει των αναγκών των μειονοτικών μαθητών.

Δυστυχώς, όμως, εσείς προτιμήσατε για ακόμα μια φορά να δείξετε ότι η Θράκη βρίσκεται εκτός του πολιτικού και εκπαιδευτικού αφηγήματός σας. Επιλέξατε τον τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης του παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, χρησιμοποιώντας δικαιολογίες και επιχειρήματα που δεν ευσταθούν. Όπως χαρακτηριστικά γίνεται λόγος στο σχετικό άρθρο, «η πρόβλεψη για την ίδρυση του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης με αυτήν τη μορφή θα δημιουργούσε εκ νέου μια ειδική ξεχωριστή παιδαγωγική δομή, αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη κατηγορία πληθυσμού, στοιχείο που αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα τρωτά της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας της Θεσσαλονίκης».

Κύριε Υπουργέ, δεν έχει καμία σχέση το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης με την Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, όπως διατείνονται. Δεν αποτελεί συνέχειά της ούτε την αντικαθιστά. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα σπουδών επιπέδου μετεκπαίδευσης, στο οποίο καλούνται να αφυπνίσουν αποκλειστικά και μόνο μειονοτικοί πτυχιούχοι ήδη ελληνικών παιδαγωγικών τμημάτων. Μάλιστα, προϋπόθεση εισαγωγής αποτελεί η πιστοποιημένη άριστη γνώση της τουρκικής γλώσσας, όπως συμβαίνει και με όσους εισάγονται για σπουδές στα τμήματα ξένων γλωσσών.

Γιατί μόνο για την τουρκική γλώσσα, κύριε Υπουργέ; Με ρώτησαν δάσκαλοι πομακικής καταγωγής με παράπονο γιατί δεν συμπεριλαμβάνετε στο άρθρο σας και την πομακική γλώσσα. Έχουν παράπονο και μάλιστα σας παρακαλώ να τους δώσετε απάντηση από του Βήματος της Βουλής.

Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο έχει στηρίξει τη λειτουργία του Διδασκαλείου, συμβάλλοντας στην προετοιμασία της απαραίτητης κτηριακής υποδομής. Μάλιστα, έχει δρομολογηθεί εδώ και καιρό η αναβάθμιση της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής για την έναρξη της λειτουργίας στο κτήριο του παλαιού Διδασκαλείου «Θεόδωρος Κάστανος», το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης. Έχει ανακαινιστεί και έχουν πληρωθεί αυτοί οι οποίοι έκαναν την ανακατασκευή. Και σας ερωτώ, ποιος τα πληρώνει αυτά;

Όπως βλέπετε, κύριε Υπουργέ, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις λειτουργίας του Διδασκαλείου υπό την ομπρέλα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου. Γι’ αυτό τον λόγο σάς καλώ να το ξανασκεφτείτε, να αποσύρετε το άρθρο 14. Είναι σε αντίθεση με το λαϊκό αίσθημα της Θράκης. Δεν είναι σωστό αυτό το οποίο κάνετε. Αδικείτε μια ολόκληρη Περιφέρεια.

Επίσης, θα πρέπει να προχωρήσετε στην έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για την έναρξη λειτουργίας του Διδασκαλείου Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο. Μάλιστα, ήταν έτοιμο από το 2016, από τον μήνα Σεπτέμβριο. Κάποιος το κρατούσε. Γιατί το κρατούσε στο συρτάρι του και δεν το προωθούσε; Θα καταθέτουμε αντίγραφο σε ό,τι αφορά το Προεδρικό Διάταγμα για τα Πρακτικά της Βουλής.

Επίσης, προς πίστωση των λεγομένων μου θα καταθέσω επιστολή διαμαρτυρίας του Πανεπιστημίου της Θράκης, την οποία συνυπογράφουν οι Κοσμήτορες, οι Πρόεδροι, ο Πρύτανης και οι Αντιπρυτάνεις. Όλη η κοινωνία της Θράκης είναι αντίθετη, όπως αυτή εκφράζεται με τους θεσμικούς παράγοντες.

Επίσης, καταθέτω και το πρόγραμμα σπουδών, το πρόγραμμα των μαθημάτων.

Γι’ αυτήν την όλη προετοιμασία, δούλεψαν Πανεπιστημιακοί, δούλεψαν επιστήμονες. Αυτοί όλοι πληρώθηκαν και μάλιστα ορισμένοι και υπερωριακά. Σας ερωτώ: Ποιος θα τα πληρώσει αυτά; Από πού βγήκαν τα χρήματα; Γιατί δεν δίνετε αυτήν τη στιγμή μια πλήρη ενημέρωση στον ελληνικό λαό, στον λαό της Θράκης, που πραγματικά νιώθει ότι τον παραγκωνίζετε;

Συνεπώς, το Πανεπιστήμιο Θράκης μπορεί να αναλάβει αυτήν τη διαδικασία και νομίζω ότι έχετε ένα δρόμο να επιλέξετε. Αυτόν, ώστε να αφήσετε το Πανεπιστήμιο να δουλέψει, όπως έχει σχεδιάσει.

Πριν από λίγο η Δημοκρατική Συμπαράταξη κατέθεσε σχετική τροπολογία. Φυσικά αυτή η τροπολογία, όπως μας είπε και η κυρία Εισηγήτρια μας, προσβάλει την αυτοτέλεια του Πανεπιστημίου και ο κύριος Υπουργός υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες, κυρίως σε ό,τι αφορά το αυτοδιοίκητο.

Εμείς, ως Νέα Δημοκρατία, δεν θα ψηφίσουμε το άρθρο 14, το καταψηφίζουμε. Θέλουμε να επαναφέρετε την κανονικότητα που οφείλετε και επίσης, δεν θα ψηφίσουμε την τροπολογία του ΠΑΣΟΚ, διότι δεν είναι εναρμονισμένη με τα μέχρι τώρα κρατούντα στο ελληνικό πανεπιστήμιο γενικά.

Το Νομοσχέδιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή

NS